Spelpaus - en stor framgång

Spelpaus news 18.12.19
Publicerad: 18/12/2019
När den svenska spellagen trädde i kraft den 1/1 2019 så lanserades även sajten Spelpaus. På denna sajt kan personer stänga av sig från att spela från alla de spelföretag som har en svensk licens. I skrivande stund är det 46 731 person som valt att stänga av sig via denna tjänst. Detta är en utveckling som lagstiftarna ser som en framgång. Det gör att de som har problem med spelande kan hjälpa sig själva genom att stänga av sig.

Olika avstängningsperioder

Om du väljer att stänga av dig via spelpaus.se så får du välja själv för hur lång period. Det går att stänga av sig för en månad, så väl som för tre eller sex månader. Sedan finns det ett alternativ som är ”tills vidare”. När det gäller 1, 3 och 6 månader så försvinner avstängnigne automatiskt när tiden löpt ut. När det gäller tills vidare så kan du efter 12 månader logga in för att själv välja att avsluta avstängningen. Gör du inget, så fortsätter din avstängning.

Avstängningen gäller på allt spel online, i butik, på bana så väl som Vegas och Casino Cosmopol. När du väl har valt period och stängt av dig så går det inte att ångra, ändra eller avsluta den i förtid.

Minskad reklam

I våras så meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att regeringen har gett Spelmarknadsutredningen ett uppdrag. Detta uppdrag var att ta fram åtgärder för att spelreklamens omfattning och innehåll skulle begränsas. Detta ska redovisas senast den 1/10, 2020. Helst vill regeringen förbjuda all spelreklam. Spelbolagen har redan nu minskat sitt köpande av reklam om man jämför med 2018, innan regleringen trädde i kraft.

Spelreklamen har minskat drastiskt på den svenska marknaden om man då jämför mot hur det var förra året. Under 2018 så la spelbolagen 7,3 miljarder kronor på marknadsföring. I november 2019 så var summan de la ”bara” 4,3 miljarder. Investeringarna i reklam har kommit att minska med 44 %.

Dock visar siffror att under årets första kvartal så ökade flera av de största spelbolagen sina samlade reklaminvesteringar med nästan 40 % om man jämför med motsvarande kvartal förra året. Den som lade ner mest pengar var Cherry. De lade 317 miljoner kronor på spelreklam.

Kan det bli ett totalförbud av reklam?

I andra länder är det idag redan ett totalt förbud mot spelreklam. Det kan komma att bli så även här i Sverige. Svenska staten anser att det finns ett fortsatt behov av att ändra lagstiftningen.  Då även att lagstifta hur mycket reklam som spelbolag ska få göra eller kanske att förbjuda det helt och hållet. Detta skulle vara för att skydda konsumenterna på ett bra sätt, utöver att ge dem Spelpaus.